18 March 2010

Jauhi Sifat Angkuh dan Sombong

Jumaat 19 Mac 2010 - Hari ni turn aku kasi tazkirah.Tajuknya ialah Jauhi Sifat Angkuh dan Sombong. Tajuk ni aku dapat tgh mlm tadi pas blk dr bandar Kuantan. Bagi aku nk bagi tazkirah ni bukanlah suatu yg sukar pon, cari teks pastu baca je.Kalu bijak ulas sikit2 je dan tak perlu nk ulas panjang2 sebab bukan semua nk dengar unless kalu cara penyampaian tu power so confirm semua akan bagi perhatian penuh.Tapi aku belum ketahap power camtu.

Sebenarnya teks tazkirah aku ni mmg panjang, 4 muka surat semuanya, tapi aku ringkaskan sbb aku tgk masing2 buat muka ngantuk je.Tapi aku tk salahkan diaorang semua sbb cara penyampaian aku ntah apa2, so aku yg patut dipersalahkan.So dalam teks tazkirah aku ni, ada satu kata nasihat yg mmg menarik mnat aku.

Jika nk elakkan kita berasa sombong dan bongkak ingatlah akan 3 perkara ini:
1. Hendaklah mengingati asal usul kejadian kita semuanya daripada Air Mani (kecuali Nabi Adam as, Hawa dan Nabi Isa as.)
2. Semua manusia ni berjalan membawa najis masing-masing.(so ko org blh tafsir sendirila, bukan susah pon)
3. Semua yg hidup ni akan jadi mayat belaka. Sehebat mana pun seseorang tu, bila mati dh tkde apa2.

Kesimpulannya janganlah kita bersifat sombong kerana boleh memakan diri sendiri dan dibenci oleh orang ramai.

Chow cin Chaw







No comments:

Ahli Kabinet