17 June 2010

Kenapa aku tidak mkn kambing?

Aku tak tahu kenapa aku xsuka dgn daging kambing..dari kecik sehinggala bawa ke tua dewasa, aku cukup fobia dgn daging kambing..Tak perlulah pancing aku masak merah ke, masak kicap, kambing salai, masak empuk, goreng belacan atau masak gulai kawah- mmg tak boleh blah..berterus terang aku ckp, aku hny layan ikan, ayam, lembu dan kerbau SHJ..


Ok..Jgn tny aku kenapa..elegik ke?..rugi kalau ko tk mkn..kambingla paling vast dlm alam semesta ni..Presiden Iran pun mkn kambing..Mahatma Ghandi pun boleh dpt demam kepialu kalau tk pekena kambing paprik..Bagi aku sebanyak mana pun pujukan diberi, aku tetap kambing aku. Mungkin kambing tidak secute kerbau dan lembu, sbb itu aku boolayan..Bau dia pulak tak sewangi ayam kampung sbb tu bila dh masak bau masih pure melekat kat anak tekak..

Satu hari, my bonda menjalankan tugasnya sebagai suri rumah..menu masakan ? kambing masak kicap..aroma masakan mmg tip top..lantas aku soal selidik bonda aku ala-ala FBI..ini daging apa? tanpa rasa bersalah mengatakan daging tersebut adlah daging lembu..aku percaya dgn jwpn tersebut lantas mengambil pinggan utk test masakan bonda..adakah sehebat masakan aku..

"mak, daging kambing tu dh masak ke belum?" teriak adik aku.. owh ok..tertipu aku..apa motif bonda sebenarnya? apa dosa aku sehingga dikencing sedemikian rupa..

"sori..kalau ckp kambing awak tk makan, so terpaksa tipu.."balas bonda dgn senyuman 1001 makna..Akhirnya lauk aku hr tu ikan selar kuning goreng dgn sayur labu..

******************************

Siapa2 pernah mkn kucing arnab sila angkat tangan..satu, dua, tiga,owh..15 org rupanya..lazat tak? daging dia rasa apa?manis tak? apa!!!? buat sate? owh..best sehingga menjilat jari .goreng celur tepung? singam pun ada? hebat2...

Sampai hati korang makan aku..huk..huk..kalau aku mati siapa nk sambung zuriat keturunan aku?


Tuan hamba pnh mencuba ke Zaini? aku??? UWEK!!!! Giler apa..bagi aku mkn arnab sama mcm mkn kucing..tak boleh blah..tapi sebelum tu jgn salah paham..aku tk samakan arnab dgn kucing ok?..arnab halal dan toiyibah manakala kucing haram, tp aku cuma nk habaq kat hangpa smua arnab ni haiwan yg comel mcm kucing..bulu dia lebat mcm kucing siam..jadi aku tak sanggup nk mkn arnab..buat2 peluk ok..selain drp tu,TAKKAN SAMA SEKALI.. sebab byk lagi bnda yg boleh mkn..

********************************
Seksi siut...wallaaaaa!!!

Ini satu lagi spesis yg mmg aku tak makan..ITIK..aku memang geli sejak dr kecik lagi..taman permainan mereka adalah dilongkang blakang rumah, pernah declare bahawa longkang adalah tempat paling strategik utk beriadah..pastu mereka ini sapu bersih apa yg ada dlm longkang ."bnda" apa tu tkyh citer ah..korang pasti tahu pny..berak merata-rata..mmg tak skolah pny itik..

Member aku pnh bgtau, itik memang nmpk kotor sbb sapu apa aja dpn mata...kiranya itik ini sejenis mahkluk yg bukan bersifat cerewet..sentiasa bersyukur apa yg ada..ayam pun sama..patuk je tk kirala apa yg org tabur dpn dia..cacing dlm taik pun dia blh rembat,berak pun blh critt kat mana dia suka, sbb dia ckp bumi ni Allah yg pny..Manusia pun blh kencing merata2 tkkan kami tk boleh? betul juga..

tapi knapa ko mkn ayam tapi tak mkn itik? wah...teka teki yg begitu bernas dan tidak dijawab oleh aku..
*******************************
Ah..lantakla apa org nk kata..perut aku bkn perut ko..yg cirit birit nanti adlh aku, bukan ko..yg kna kluar RM1.50 beli pil cik ke taun adalh aku..Pernah dgr peribahasa Rambut sama hitam tapi hati lain2?
Hari ini, cikgu nk ubah skit, Rambut sama hitam tapi selera lain2..oleh itu tak semua selera manusia ini sama..ada yg suka char kuew Teow,ada yg tk suka..

Oleh itu aku nk tamatkan entri ini..tu je...semekom..-peace-

Kesimpulanya: Makanlah apa korang rasa nk makan..janji sihat..

2 comments:

Janggel said...

bro selera kita sama lah! cayalah!

Zaini Punye Citer said...

hahaha..yeke?

Ahli Kabinet