13 September 2010

6 Jahanam pon kelas apa..

Raya puasa gua kali ni bese-bese je..so-so kalau diterjemahkan melalui kamus oxford edisi keluaran ketiga.Tiada yang menarik pon untuk diabdikan dan dikongsi.Jika diimbas zaman sebelum usia menjengah ke akil baligh memang heaven..ketuk pintu umh org yg tak dikenali pastu kata takmo mkn kueh just nk duit raya..kalau tuan umh tak kasi, siapla, confirm selipar tuan rumah hilang satu..kalau dapat 30 sen dh macam RM3..pastu pegi tahalil kat kubur ntah sape2 punye kubur, janji dpt duit..cukup cilake...

Memori tahalil di kubur..kenapa mesti dilakukan pada bulan puasa? barangkali mahu ada keberkatan mungkin..ada benar juga..TAPI Muharam, Safar, Rabiulawal dan lain2 bulan tiada keberkatan kah?ah..lantaklah..kalau bulan puasa nih, org2 kampung gua akan buat aktiviti tahalil pada puasa yang ke 27..Lautan umat Nabi Muhammad yg entah datang drp penjuru mana berkunjung ke kubur keluarga masing-masing..dan masa itu juga, gua dan geng2 otak kepala 3 suku ni yg dulunya pernah mendapat jolokan enam jahanam oleh beberapa penduduk kampung memulakan modus operandi..target? kubur yg cantik2 sebab kubur mcm itu selalunya kubur org kaya.duit confirm lebat..



Gua ingat lagi, ada sebuah kubur keramat di kampung gua..otai2 kampung ckp tuh kubur org alim..ada juga ckp kubur wali Allah..mana satu betul bukan urusan gua waktu tuh..kubur ni special skit..besar dari kubur org lain..batu nisan dia sentiasa membesar..kawasan kubur keramat ni sentiasa bersih dan tak pernah semak walaupon tiada org yg menjaganya..mereka yg datang ziarah kubur family masing2 akan singgah sekejap kat kubur keramat ni untuk baca doa dan bermulalah aktiviti campak duit syiling atas kubur tuh..Motif? Argh!!! khurafat semua tuh..gua tak tahu..yang gua tahu, bile semua dh balik, gua dan geng-geng naik atas kubur kutip duit-duit yang ditabur pastu berlumba2 siapa yang dapat lebih banyak..pergaduhan kecil berlaku diantara kami..itu lumrah kehidupan kanak-kanak.kalau terkantoi dgn pakcik2 yang lalu di situ, kami berpura2 membersihkan atas kubur keramat tuh padahal kubur tuh mmg dh bersih..masa tu gua hny pikir, apa punya bangangla manusia pegi buang duit syiling atas kubur..bukan boleh sampai kat mayat tu pon..mungkin dia org ingat duit tu boleh rasuah malaikat kot..so gua sampai skang mmg tak mengerti..darpada membazir tak tentu hala, baik gua kutip simpan masuk tabung utk bekalan hari tua..

Itu dulu..zaman ketiak masih belum ditumbuhi bulu..masing-masing belum mengerti akan pahala dan dosa..Atib dan Raqib belum membuka buku catitan amal..kalau mati pon terlepas azab kubur dan api neraka..kehkeh..mungkin sebab itu gua dan kawan2 dpt jolokan enam jahanam..Tapi bila umur dh meningkat, satu persatu memori datang berkumpul di benak pemikiran, boleh senyum sendiri..

So raya baru2 ni, geng2 gua kebanyakkan semua dh kawen..ada yg tunjuk anak baru, perut bini dh kedepan.gua? maintain cool..tak cukup RM33 lagi nak kawen..haish....

p/s: Tak sabar tunggu Raya Haji bulan 11 nih..

34 comments:

eqbalzack said...

raya haji tu nak kawen ke? hehe

kata kila said...

nk aku tmbh lgi rm33 hengget ke?hhahahah

NuSaNa NoSa 91 said...

jeng jeng jeng..
ade ape nan ry haji tu?? kukuku~ =.=

fairuz said...

saya muda lagi! nak duit raye..hohoho

alinac lover said...

wa..nakal ya~

elly said...

Dulu-dulu suka sangat pegi masjid time raya sebab confirm koleksi duit raya memang banyak punyalah...

FaizalSulaiman said...

perghh

6 jahanam tuh! ko mang advance ar bro!

SweetSyaza said...

isk,nape baling wet silingg???
pelik tol..bkn syirik ke cm tuhh..haishhh..

Peminat Katie Holmes said...

gua support RM33 tu brader.

Uruchimaru @ kf said...

hehehe pintar jga kamu ni..bgus juga korg amik duit itu klu x berkarat kat situ je kan syg betul kan..hee (*_*)...

Fello Ariza said...

Slmat hari raye.. nk fel tmbah rm 33 2 ke bro? :P

syahira ariff said...

bagus jugak kau kutip
kau telah menghindarkan dr pembaziran wang atas benda2 syirik mintak keramat dr kubur mcm tu

kenapa rm33?

epol said...

budaya tahyul dengan melayu mmg tak leh pisah..sian mayat dalam kubur..tu tak kira yang tabur duit dlm kolam ke perigi buta ke (a famosa pon ade gak org tabur)..adei

**persoalan ~ di mana 6jahanamnye?haha

hamzah ian said...

gua tak pernah tngk citer 6jahanam

Pencacai Alim said...

kawen? hakhakhak..ntahla depa semua tuh..apa kejadahnya lontar duit atas kubur..

blakepaghe said...

ni crita baru pkcik...http://blakepaghe.blogspot.com/2010/09/dua-barang-yang-tidak-perlu-dibawa.html.... baguih dok ado...hehehe

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

wakakaka wakaak nice... salam raya

intaneqashut said...

chOmel sungguh 6 jahanam ni...haha...lol~

ainz said...

Hurm...mentality org2 yg xbrp nk berilmu?bile nampak bende pelik2 je,baling duit..kat a'famosa,byk perigi2 yang penuh dgn duit..bukan duit syiling je..RM50 pon ade,beb..membazir! pelik,kn?derang2 ni dah byk sgt ke duit?baik tlg org2 yg xbrp nk ade duit cm aku ni..hehe..

Pencacai Alim said...

hahaha..utk elakan pembaziran sbb tu gua ambik duit tuh sbb nk elakkan perkara khurafat..hakhakhak

E.d.Y said...

kawen nak cop jadi pengapit..hehe

Pencacai Alim said...

pengapit lama lagi..hakhak..duit tak cukup nih...

::sherry:: said...

woah nakal ye kecik kecik dulu. hehe. besar besar ney jangan nakal nakal dah la noh ! haha. ;DD

btw, ada apa raya haji neyy ? curious curious. hurm. ;)

wiffy said...

haha nakal sungguh ms kecik2

Muhamad Zaki Zafir said...

haha..rasuah malaikat.~~

blakepaghe said...

pakcik tak mampu nak top up RM33 tapi kalau RM1.50 tu bolehlah..pecah tabung sat..hehe

Pencacai Alim said...

amalan khurafat sentiasa berlaku..kenangan zaman kecik2..hakhakhak..

E.d.Y said...

yela tu xcukup duit...xkan la hantaran 1juta...hehe

Isma said...

raya aji ni da cukup 33hinggit tu ke?jangan lupe jemput naa..:D

hamzah ian said...

oi!! haha

makdara TERDIVA said...

ni MDT datang nak bagi rm33..ingat nak bg 3.5 juta tp bank tutup plak arini..heh! :P

She is f.A.z.A said...

pakcik..
raya haji mau wat korban kah??
jgn lupe ajak..
mau makan daging korban juge =)

dunspeak♥ said...

nak kawen bila raya haji eh?? hek3

nas said...

fuh....lame tak tengok citer2 lame..
erm....30 posen tue bagi aku cm rm0 jerk..hahahahhaa...
weyh..sori2..aku teramek gambar awek ko n letak kat entri aku..hahahhaha

Ahli Kabinet