23 June 2010

Aku vs Kerja

Seperti biasa, masuk ofis, check in attandance, buka fesbuk kasi haiwan dlm zoo aku mkn..pastu layan blog dlm sejam dua..bila dh rasa sengal medula oblongata, calling2 member ajk bfast..

Balik dr bfast, masuk ofis buat muka suci skit and then kasi aduan kt bos.Hari tu aku tak tahu knapa gatal sgt mulut ni pg komplain kat bos supaya kasi aku kja lebih kononnya bosan dh tkde bnda nk buat kt ofisla, rasa bersalah mkn gaji buta byk sgtla, tk mahu syubhahla dan mcm2 lah..lah kt ujung tu..

Dan...kurang dari 10 minit, aduan aku diterima..

"Ok, ko nk sgt kja kan..meh sini masuk bilik akak..nmpk tak resume tu? akak nk ko check blk mana2 yg calon tk pas kriteria tu, ko reject..Pointer wajib 3.00 keatas..BM,BI dan maths wajib kredit..tapi kalau CGPA dia org 3 pointer tp BI tak kredit, tgk MUET lak..msti ban 3"..arahan pertama dr bos..

Kalau BM tak kredit? Malula wei kat India dn cina..dia orang blh dpt A1..

Selang beberapa ketika, keadaan kembali tenang, angin tiup sepoi-sepoi bahasa, tiba-tiba...

"Zaini..jap..cube ko tgk bajet yg akak bt ni..peningla..ko rasa cmni ok x?"
"Zaini..Aduan kerosakan dr FKASA (Fakulti Kejuruteraan Awam & Sumber Alam) ko dh siapkan?" 
"Pelupusan tu ko dh follow up dgn Ketua2 Bahagian ke belum?" DAN...


Ok2..aku surrender..sedikit kekesalan tapi atas nama tanggungjawab, aku buat juga secara beristiqamah dan tawadduk..

Tapi sebelum tu....

Tut..tut..tut..

"helo bro..jom ngulor jap..hirup udara kimia..."

Kesimpuulannya; ???

4 comments:

Isma said...

Memang keje nya ngulo je la

Isma said...

Memang keje nya ngulo je la

Zaini Punye Citer said...

ngulor ni penting dlm meningkatkan produktiviti dlm sesuatu organisasi..hikhik

Anonymous said...

Kita berhibur jap dengan pantun kelakar di bawah, yang dipetik dari buku ‘Alamak, Bosku Seperti Hitler!’ hahaha:

Pagi-pagi, sudah mencemuh,
Si pemandu terus terdiam mengeluh,
Bos ini jenis yang kecoh,
Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

“Ada pelanggan hendak jumpa”,
Itulah kata si setiausaha,
Bos enggan, mengantuk katanya,
Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

Bos memanggil mesyuarat mengejut,
Ada pekerja berjalan bak siput,
Bos pun menengking sampailah semput,
Para pekerja terkentut-kentut.

Ahli Kabinet