26 July 2010

Tahukah kamu perihal org yg tidak solat??

Tahukah kamu bahawasanya org yg tidak solat adalah lebih teruk dan jahat daripada Iblis? Hah!!jgn cepat melenting..baca dulu baru fikir..Iblis sewaktu di Syurga dahulu sangat taat beribadat kepada Allah SWT selama 80 ribu tahun lamanya sehinggakan semua para Malaikat berbangga dgn Iblis malah Allah SWT mengangkat darjat Iblis menjadi ketua semua para malaikat..hebat bukan..Kini Allah SWT  meletakkan darjat Iblis ini kedudukan paling hina kerana satu perkara..Enggan sujud kepada Nabi Adam as.. kini manusia diperintahkan utk sujud kepada Allah SWT sebanyak 5 kali sehari semalam tapi masih ada yg ingkar dan enggan.Allah SWT memerintahkan iblis sujud kpd Nabi Adam hanya sekali suruhan sahaja  tetapi Iblis ingkar dan terus dilaknat oleh Allah SWT..Bayangkan bagaimana pula manusia yg ingkar utk sujud kpd Allah? Owh betapa murkanya Allah SWT..nauzubillah...


*****************************************

Tahukan kamu bahawasanya air tangan org yg tidak solat lebih hina daripada air kencing anjing? Ingat tak korang satu kisah seorang suami yg bernazar utk meminum air kencing anjing hitam seandainya dia mendapat anak? Maka dgn takdir Allah SWT, doa pemuda tersebut dimakbulkan oleh Allah dan beliau terpaksa menunaikan nazarnya...Mengenangkan nazarnya kpd Allah. maka pemuda tersebut berasa bimbang lalu pergi bertemu dgn Rasulullah SAW meminta pendapat akan hal ini, lalu Baginda memerintahkan pemuda tersebut tidak perlu meminum air kencing anjing hitam kerana terdapat air yg lebih hina drp air kencing tersebut iaitu air tangan org yg tidak solat..Hah!!! jgn marah aku..bukan aku yg pandai2 karang citer ok..


****************************************

Tahukah anda bahawasanya org yg tidak solat ini adalah musuh Allah, para Nabi, para Malaikat dan org2 soleh? Orang yg tidak solat ini lebih teruk drp org mencuri dan berzina..kenapa ek? cuba lihat kembali hukum Allah..Hukuman pencuri dipotong tangannya, manakala hukuman bagi penzina disebat 100 kali bagi yg belum kahwin, manakala yg sudah berkahwin direjam sampai mati..oleh itu apakah hukuman org yg tidak solat?  

DIHUKUM BUNUH MANDATORI..

Cuma disini ulama berbeza pendapat shj..Mengikut mazhab Hanbali hukuman org yg tidak solat adalah kafir dan wajib Bunuh.Tetapi mazhab Syafie hukum bagi org yg malas solat ini pada mulanya berhak diberi nasihat dan peluang untuk bertaubat.Jika enggan juga so WAJIB hukum bunuh..Tiada berlaku khilafiah ulama berkenaan dgn hukuman org yg malas solat..Kempat2 mazhab bersetuju hukumanya adalah mati..

 
*******************************************

Kesimpulannya: Solat itu adalah tiang agama.Jika tidak solat maka runtuhla agama seseorang itu sama spt keadaan rumah yg tiada tiang..Allah memfardhukan solat 5 waktu melalui kisah isra dan mikraj Nabi Muhammad SAW bertemu dgn Allah SWT di Sidratul Muntaha..Betapa besarnya suruhan solat tapi sedihnya masih ada dikalangan manusia yg enggan..Rezeki Allah kamu hendak, tapi suruhan Allah kamu tolak..ingatlahlah bahawasanya rugilah amalan kebaikkan seperti sedekah, berpuasa, zakat dan menunaikan haji tetapi dlm masa yg sama tidak solat..Ketahuilah bahawasanya pahala amal jariah tersebut tergantung sehinggalah org tersebut bertaubat dan solat..di akhirat kelak perkara pertama yg akan dihisab adalah Solat..fikir-fikirkanlah..

Sila layan lagu dibawah ini dulu..

13 comments:

Parkcheek Chun Li said...

very good info....

Pencacai Alim said...

sekadar kongsi ilmu.. :)

jane said...

mmmmm;)

like >_______<

FaizalSulaiman said...

terbaik bro!!!
aku suka!!!

miszes ugly said...

buat aku insaf..
tapi yela sbagai mnusia mmg susah la.
wlupn try cmne susah nak pnuhkan solat.
iman xkuat kut.hurmm.gerun tau info nie..

ajim said...

tq bro dgn info yg sgt2 mndalam mknanye...

K2r~90 said...

ye saye percaye ..

memelihara perkara yang Wajib adalah tangunggjwb kita sbgai umat islam..

tak kisah mazhab mana, tapi asasnya meninggalkan solat umpama kita melupakan Allah.. nazubillah

aq maleh nk taip name ko tapi taip gak la,,,
gud entry wahai si pencaci alim..

haha

Pencacai Alim said...

buat semua pengomen2, entri ini adalh sekadar dakwah untuk dikongsi bersama..mati bile2 boleh berlaku..sbb kita ini hidup cume sekali shj..once dh masuk dlm liang lahad, mmg tidak boleh kembali semula kedunia..

JAY said...

betul!

yana said...

good entri..ingat mengingatkn antara kita..thanx..rse diri ni kerdil sgt..

alif said...

tbaik bro..teruskan usaha murni mu

Uruchimaru @ kf said...

kagum dgn catatan kamu!

Anonymous said...

salam a'laik..singgah sekejap kat en3 ni. nice en3, tapi mungkin ada fakta yang perlu dibetulkan,tiada kaitan dengan intipati yang hendak disampaikan dalam keseluruhan en3 ni.harap saudara dapat check balik part iblis sebagai "ketua malaikat" tu, kerana dari apa yang diketahui, cerita tentang tu ada unsur israeliyat dan ibis tidaklah diangkat sebagai ketua para malaikat dan jibril tidaklah dinaikkan pangkat setelah iblis mengingkari perintah Allah. wallahu'allam..saya bukan orang cerdik pandai, saudara boleh bertanya pada yang lebih arif, sekadar peringatan dalam kita menyebarkan perkara yang hak.

Ahli Kabinet