07 November 2010

Apa itu?

Jalang itu Wanita..Dayus itu Lelaki..Derhaka pula Anak-anak..Kasar bahasa jantan mahupun yang betina..2 spesis berbeza pada hukum akalnya tapi sama fitrah kejadiannya..Neraka Syurga itulah tempatnya..ya itu adalah tempatnya..Diberi pilihan yang mana satu.Memilih jalan ke "kanan" tapi mengundi lebih kearah yang "kiri"

~Itulah sifat manusia~

Jenuh mencari..Lenguh berfikir..otak di bebani kata-kata yang asyik berputar-putar walhal jawapannya ada tertulis disitu..berputus asa sifat mazmumah.dibenci Tuhan..takut tapi itu adalah hakikat..Ikhlas itu jiwanya murni..Rahsia Allah ada di hati..Carilah walau hujung dunia kerna ianya masih tetap disitu..

 ~Tersirat maknanya..Mendalam maksudnya..Mutasyabihat kata-katanya~

Sebenarnya aku tak tahu nk tulis apa..hakhakhak

51 comments:

imanshah said...

insyaALlah semoga kita sama2 menuju ke kanan

NuSaNa NoSa 91 said...

ayat simple.. tp byk makna.. like~
thanx sudi bg nasihat~~ ^_^

LiFe KaMi said...

makna yang sungguh mendalam sampai kami pun tak faham..hehe

FaizalSulaiman said...

haha..

ni tulis gak ni bro!

ayat ko baik ar!

Pencacai Alim said...

iman shah: insyallah

Nusana Nosa91: sama-sama

Life Kami : Aku pun tak paham..hakhak

Faizal Sulaiman: Ayat ko lagi cantik

ainz said...

Rmai manusia yg pilih utk ke kanan tetapi masih melakukan perbuatan ke kiri..lumrah manusia yg slalu melakukan kesilapan..

Same2lah kita perbaiki diri..utk trus ke jalan Allah..

elly said...

Aku nak sentiasa ke kanan.....dalam tak tau tu berisi jugak n3 ko....

Pencacai Alim said...

ainz: aku setuju

elly: apa yg berisi? hehehe

jeBateja said...

Tu dia....tazkirah berkesan....den plak...kadang2 kiri...kadang2 kanan...tapi ada bos yg selaluingatkan supaya berada ke kanan...ahakz...lumrah manusia...mmg sentiasa perlu ingat megingati...sama dgn apa hang lakukan ni...tq

y@n@ M!B said...

fitrah manusia mmg suka menafikan kebenaran..insyaAllah kita boleh ubah utk jd yg terbaek di sisi Allah...btol kn? >_<

Pencacai Alim said...

JeBateja:iman ada pasang surut

Y@n@ M!B:Betul2..

E.d.Y said...

semua sifat2 tu adalah nikmat Allah...sejauh mana manusia meletakkan dirinya dalam semua situasi tu, terpulang kepada diri manusia tu sendiri

tieha ismail said...

ayat stylo habis.....sume itu benar sama skali !

cik fiza said...

kadang kita cpt menghukum...

Pencacai Alim said...

edy, tieha dan cik fiza

Korang mmg betul..aku setuju..hakhak

sahromnasrudin said...

ALHAMDULILLAH..sy folo blog ini dan menjadi follower yg ke 229

Pencacai Alim said...

sahromnasrudin:

Thanks bro..nnti aku polo ko lak

HonEyBuNNy said...

wahhh..kata2 ini membuat ila terfikir....mendalam...

Peminat Katie Holmes said...

haha.
jangan risau.
aku dapat pointnyer!

FyZa said...

patut la mcm pening2 cket baca entry nie sbb tuan pnya entry pun x taw nk tulis apa..haha

Mario said...

dlm tak tau nak tulis apa...dalam bahasa ko tulis ni...

NaniE said...

Rahsia Allah dalam hati? Dalam Al-Quran,kan..

Pencacai Alim said...

Hoeybunny:silakan berfikir..

Peminat Katie Holmes:hakhakhak..ko mmg hebat..

Fyza: hahaha..pening mkn panadol..hehheh

nanie: perumpamaan bg mereka yg memiliki sifat mahmudah..rahsia Allah byk..

NaniE said...

oo..begitu rupanya. terima kasih berkongsi maklumat ini.

Pencacai Alim said...

nanie: same-same.. :)

Seri said...

kanan kiri pilihan sendiri
salah langkah memakan diri

She is f.A.z.A said...

human nature beb suker melakukan kesilapan.. coz nafsu x dpt dilawan..

p/s: mari menguatkan keimanan utk menahna nafsu yg berterusan

Muhamad Zaki Zafir said...

ok.baca 2 kali baru faham.haha..

yok pegi kanan yok..tapi amalan yg skrg ni mcm berat ke kiri je nauzubillah.

Pencacai Alim said...

seri, faza & zaki

Tepuk dada tanya iman..hehehehe

jeBateja said...

Tapi den selalu duk SURUT jerk...tak maw PASANG2...adehhhh...

Pencacai Alim said...

hakhak..kita serupo

eqbalzack said...

suka entry2 mcm ni bro...double meaning sungguh! hehe

Ummu~Ishak said...

'manusia sentiasa berbuat khilaf'

Anna Boleyn said...

hahaha suka komen lifekami.. :)

Pencacai Alim said...

eqbalzack:
puas berfikir utk entri ni smpai diri sndiri jadi keliru..hakhak

Ummuishak:
Sokong kamu..

Anna Boleyn: Ko mmg gitu..hakhak

syaf said...

thanks atas nasihat tuh...betul sgt2 setuju...

nas said...

tapi istilah jantan membawa 2 makna...gagah atau lelaki xgune..tetapi kalau betina cuma 1 makna...perempuan xberguna..hu3

latest entri:

Blog nas letters sudah berusia 6 bulan

Pencacai Alim said...

syaf: ya betul..

nas: betul2..

Anonymous said...

enak..enak

Mama JnJ said...

tersirat...

Pencacai Alim said...

mamajnj: tersirat itu perlu..hehehhe

*luv Syahnia* said...

takde cite nak tulis..
tp dah bjaya buat cite yg
sgt tersirat mksudnya ;P


sama2 kita renungkn

Zulfahmi Abidin said...

tak penat ke pikir pasal org lain jer...wat ape la nk sebok kan?? wat hal sendiri sudah..

Terkini:
1. Bangga
2. Bende yang hebat itu berasal dari tempat yang hina
3. Emosi Mistik Rock n Roll

blakepaghe said...

hebat kata2... bravo andre yaribbaaa..

Pencacai Alim said...

nasihat itu perlu

suzie rahman said...

wah suzie tergeliat otak bc..

Pencacai Alim said...

suzie

tergeliat otak baca? hakhakhak

Yuni Aisyah said...

maksud yg mendalam...ngah cuba fahami...:)

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

aku pun tak baca apa apa wakKAKAKAA
MASA PC GUA OK LU PEKENA CIH

Pencacai Alim said...

yuni aisyah

silakan..silakan..

brutalsolo

aku pun tak paham komen ko..hakhakhak

Gayahspears said...

banyak tersirat nih...
termenung aku jap memikirkan kata2 ko nih..huhu

insyaallah kita perlu berusaha utk mnjadi yg terbaik~

Ahli Kabinet